Aangezien een steeds groter deel van onze wereld zich op het internet afspeelt, is het niet gek dat online marketing zo erg in trek is. Als je de concurrentie wil bijbenen, zul je er toch echt aan moeten geloven. Een specifiek onderdeel van online marketing is het zogenaamde SEO. In deze blog lees je wat SEO precies is en welke toegevoegde waarde het voor jou kan hebben.
Wat is SEO?
SEO staat voor Search Engine Optimization of zoekmachineoptimalisatie. Dit houdt in dat jouw website of een specifieke pagina daarvan beter wordt gevonden door middel van zoekmachines. Het gaat hierbij om organische zoekresultaten, wat wil zeggen dat er niet betaald is om bovenaan te verschijnen. Hoe hoog je pagina in de zoekresultaten verschijnt, wordt bepaald aan de hand van verschillende factoren, bijvoorbeeld de techniek achter de website, hoe waardevol de content die erop wordt weergeven is en hoe veel anderen het over je site hebben.
Langetermijn resultaten
Een groot voordeel van SEO is dat de resultaten die geboekt zijn lange tijd aanhouden, terwijl andere vormen van marketing om de zoveel tijd vernieuwd en herhaald moeten worden. Een geoptimaliseerde tekst voor een webpagina kan vaak jarenlang meegaan en hoog in de rankings blijven staan.
SEO is relatief voordelig
Wanneer je zelf verstand hebt van SEO is het gratis. In de praktijk blijkt echter dat er flink wat kennis nodig is en daarom is het verstandig om een SEO bureau in te schakelen. Maar zelfs dan liggen de kosten vaak lager dan bij andere vormen van online marketing zoals SEA. Daarnaast zijn de kosten die je maakt eenmalig, omdat, zoals al eerder aangegeven, de resultaten langer aanhouden. Ten slotte haal je de kosten die je maakt er vaak ook weer uit door de extra winst die SEO oplevert.